ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

Σχόλια γύρω από τη ζωγραφική, την τέχνη, τη σύγχρονη σκέψη


Οι επισκέπτες του δικτυακού μας τόπου θα γνωρίσουν νέες πτυχές του ελληνικού τοπίου. Θα έρθουν σε επαφή με τις καλές τέχνες, κυρίως με τη ζωγραφική & τους ζωγράφους, τους έλληνες ζωγράφους, με τα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής μας...


Αναδεικνύοντας την ολιστική σημασία του ελληνικού τοπίου, την αδιάσπαστη ενότητα της μυθικής του εικόνας με την τέχνη, τη ζωγραφική, τη λογοτεχνία και την ποίηση, τη σύγχρονη σκέψη...
-----
καράβια, ζωγραφικη, τοπια, ζωγραφοι, σχολια, ελληνες ζωγραφοι, λογοτεχνια, συγχρονοι ζωγραφοι, σκεψη, θαλασσογραφίες

Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2011

Ζωγραφική - Γλωσσάρι ζωγραφικής

Οι παρακάτω όροι χρησιμοποιούνται στη ζωγραφική. Ακουαρέλλα, αναπαραγωγή, δίπτυχο, Epreuve d' artiste, μονοτυπία, επιζωγραφισμένο, ελαιογραφία, τέμπερα, ακρυλικό, γκουάς, οξυγραφία, αρίθμηση...

Α

Ακουαρέλλα/υδατογραφία: Χρώμα που έχει ως βάση το νερό και χρησιμοποιείται συνήθως σε χοντρό χαρτί.

Ακουατίντα: Διαδικασία κατά την οποία τα κενά και όχι οι γραμμές, οξυδώνονται πάνω σε μεταλλική πλάκα. Οι εκτυπώσεις από την τεχνική της ακουατίντας παρουσιάζουν μια τονική εντύπωση παρόμοια με wash drawing ή ακουαρέλλα

Ακρυλικό: 'πλαστικό' χρώμα βασισμένο σε νερό.

Ανάγλυφο υψηλό: Ανάγλυφο γλυπτού στο οποίο το σχήμα προεξέχει από το φόντο τουλάχιστον το μισό από το βάθος του

Ανάγλυφο χαμηλό: Γλυπτό στο οποίο το σχήμα προεξέχει ελάχιστα από το φόντο

Αναπαραγωγή: Αντίτυπο

Αντίτυπο: Μία εκτύπωση από μία πλάκα ή μια πέτρα.

Αποκατάσταση: Επιδιόρθωση ενός αντικειμένου ώστε να επαναδημιουρηθεί η αρχική του εμφάνιση

Άριθμηση: Κάθε αντίτυπο μιας περιορισμένης έκδοσης χαρακτικών είναι σημειωμένη με δύο αριθμούς διαχωρισμένους με μία κάθετο. Ο πρώτος αριθμός δηλώνει το συγκεκριμένο αντίτυπο και ο δεύτερος το μέγεθος της έκδοσης

Αυγοτέμπερα: Μέσο ζωγραφικής που συνδυάζει χρωματική ουσία με κρόκο αυγού και αποσταγμένο νερό.

Αυθεντικό: Κάθε έργο που θεωρείται αυθεντική δημιουργία ενός καλλιτέχνη και όχι αντίτυπο, αναπαραγωγή ή μίμηση

Β

Βάση: Ονομάζεται και πλύνθος. Βάση είναι το εκάστοτε αντικείμενο στο οποίο το γλυπτό είναι προσκολλημένο, ή τοποθετημένο

Γ

Γκουάς: Αδιάφανη ζωγραφιά με νερομπογιά.

Carve: Η διαδικασία (συνήθως μη αναστρέψιμη) κατά την οποία αφαιρούμε ύλη από ένα δοσμένο υλικό. Χρησιμοποιείται στο ξύλο, την πέτρα, το μάρμαρο, το γύψο, τον πάγο ή άλλα σκληρά υλικά.

Chiaroscuro: Στη ζωγραφική και τις γραφικές τέχνες, το chiaroscuro αναφέρεται στην απόδοση των μορφών μέσω μιας ισσοροπημένης αντίθεσης ανάμεσα στο φως και στις σκοτεινές περιοχές. Η τεχνική αυτή, η οποία ανακαλύφθηκε στην Αναγέννηση, δημιουργεί αποτελεσματικά μία ψευδαίσθηση του βάθους και του χώρου γύρω από τις κυρίαρχες φιγούρες σε μία σύνθεση

Δ

Διαφάνεια: Επιτρέπει στο φως να περνάει έτσι ώστε τα αντικείμενα να είναι ορατά κι από την αντίθετη μεριά.

Δίπτυχο: Ζωγραφιά με δύο μέρη, συχνά προσκολλημένα σε δύο επιφάνειες

Ε

Εγκαυστική: Μέθοδος ζωγραφικής στην οποία χρησιμοποιούνται χρωματικές ουσίες με καυτό κερί, το οποίο στη συνέχεια καίγεται

Έκδοση: Ο εγκεκριμμένος αριθμός αντύτυπων από ένα μοναδικό έργο, συμπεριλαμβανομένων όλων των αριθμημένων αντιτύπων. Μία περιορισμένη έκδοση περιλαμβάνει ένα συγκεκριμένο αριθμό σημειωμένο στο αντίτυπο. Μέγεθος έκδοσης: Αριθμός εκτυπώσεων στην έκδοση

Ελαιογραφία: Αναπτυγμένη κατα τη διάρκεια του 15ου και του 16ου αιώνα, η τεχνική ή το αποτέλεσμα της χρήσης χρωμάτων αναμεμειγμένων με λάδι πάνω σε καμβά.

Επιζωγραφισμένο: Ο όρος χρησιμοποιείται για να περιγράψει χαρακτικά στα οποία ο καλλιτέχνης έχει προσθέσει χρώμα ή washes μετά την εκτύπωση του έργου

Engraving: Μέθοδος χαρακτικής στην οποία οι γραμμές χαράζονται σε μεταλλική πλάκα και μετά γεμίζονται με μελάνι ώστε να μεταφερθεί η εικόνα στο χαρτί.

Οξυγραφία: Μέθοδος χαρακτικής στην οποία μία εικόνα χαράζεται σε ένα όξινο ανθεκτικό κάλυμμα που βρίσκεται πάνω σε μία μεταλλική πλάκα. Η πλάκα βυθίζεται μετά σε οξύ το οποίο κατατρώει την εκτεθειμένη επιφάνεια. Έπειτα γίνονται οι εκτυπώσεις από τη χαραγμένη επιφάνεια

Epreuve d' artiste: Εκτύπωση πέρα από την αριθμημένη σειρά, συνήθως το ένα δέκατο (1/10) της έκδοσης. Υπογεγραμμένο στο χέρι από τον καλλιτέχνη για έλεγχο ποιότητας και την ορθότητα του χρώματος. Πιθανώς αριθμημένο.

Ι

Impasto: Παχιές επιστρώσεις μπογιάς που δημιουργούν μιά επιφάνεια με χαρακτηριστική υφή

Intaglio: Μέθοδος εκτύπωσης, η περιοχή της εικόνας προς εκτύπωση διακόπτεται στην επιφάνεια της πλάκας εκτύπωσης και οι διακοπόμμενες περιοχές γεμίζονται με μελάνι.Η κομμένη εικόνα μπορεί να είναι χαραγμενη με χημικά ή εργαλεία

Κ

Καλούπι: Ένα κενό, ή αρνητικό δοχείο που χρησιμοποιείται στη διαδικασία της χύτευσης ώστε να δώσει τη μορφή του στην τοποθετημένη σε αυτό ουσία (κερί για τη μέθοδο του χαμένου κεριού, ή γύψος, τσιμέντο, ρετσίνι φορτωμένο ή μη με σχιστόλιθο, μάρμαρο ή σκόνη ορύχαλκου κ.α) και να την σκληρήνει.

Καμβάς: Ύφασμα που προορίζεται για βάψιμο

Κάρβουνο: Μέσο ζωγραφικής (μολύβι ή κραγιονι) φτιαγμένο από πορώδες, ανθρακώδες υλικό.

Κολάζ: Έργο αποτελούμενο από κολλημένα χαρτιά, υφάσματα κ.α πάνω σε επίπεδη επιφάνεια.

Κορνίζα: Μια κατασκευή, συνήθως από ξύλο ή μέταλο, στην οποία μια ζωγραφιά, χαρακτικό ή άλλο αντικείμενο είναι κλεισμένο για να βελτιώσει ή να ενισχύσει την εμφανισή του, να απομονωθεί από ένα τοίχο ή να συνδεθεί με το ντεκόρ όπως και να το υποστηρίξει και να το προστατέψει

Λ

Λατινική αρίθμηση: Μία μικρότερη έκδοση αριθμημένη με λατινικά νούμερα, συνήθως μια πολυτελής έκδοση με υψηλότερη ποιότητα χαρτιού

Λιθογραφία: Χρησιμοποιεί την αρχή ότι λάδι και νερό δεν αναμειγνύονται σαν βάση για τη διαδιασία εκτύπωσης. Μία επίπεδη πέτρα, όπως ο ασβεστόλιθος ή μία μεταλλική πλάκα χρησιμοποιείται ώστε η περιοχή της εικόνας να προσελκύει το μελάνι με βάση το λάδι και η στεγνη εικόνα απωθεί το μελάνι με βάση το λάδι. Στη λιθογραφία, η επιφάνεια εκτύπωσης είναι επίπεδη με περιοχές με εικόνα και χωρίς στο ίδιο επίπεδο στην πλάκα εκτύπωσης (επιπεδοτυπία).

Λινοτυπία: Διαδικασία στην οποία μία εικόνα χαραζεται ωςανάγλυφο σε ένα κομμάτι λινόλεουμ (κερωμένο ύφασμα)

Μ

Μακέτα: Στη γλυπτική, ένα μικρό μοντέλο από κερί ή πηλό, χρησιμοποιούμενο ως ένα προκαταρτικό σχέδιο το οποίο παρουσιάζεται στον πελάτη για την έγκριση της προτεινόμενης δουλειάς, ή για έναν διαγωνισμό για ένα βραβείο ή μια υποτροφία.

Μάρμαρο: Μία από τις σκληρότερες πέτρες για σμίλευση

Μέγεθος εικόνας: Πραγματικές διαστάσεις μιάς εκτυπωμένης εικόνας. Αυτό αναφέρεται στην εικόνα καθ'εαυτή και όχι στο μέγεθος του χαρτιού πανω στο οποίο είναι τυπωμένη.

Μέσο: Τα υλικά που ένας καλλιτέχνης χρησιμοποιεί στη δημιουργία ενός έργου και μπορει να είναι ελαιοχρωμα, ακρυλλικό, νερομπογιά, μολύβι, ή παστελ, κάποια από τα πιο συχνά μέσα. Η επιφάνεια πάνω στην οποία είναι ζωγραφισμένο το έργο είναι κι αυτό μέρος του μέσου. Για παράδειγμα: οι ελαιογραφίες είναι πάνω σε καμβά η prepared board.

Μεταξοτυπία: Μέθοδος εκτύπωσης

Μικτή τεχνική: Η χρήση διαφορετικών υλικών στο ίδιο έργο.

Μονοτυπία: Μία μοναδική εκτύπωση από μελανωμένο γυαλί ή μεταλλική πλάκα.

Μπατίκ: Μέθοδος βαφής υφάσματος. Το κερί απλώνεται στα τμήματα του υφάσματος που δε θα βαφτούν. Οι βαφές δε δυεισδύουν στο κερί. Μόλις βαφτεί, το κερί μπορεί να αφαιρεθεί με διάφορες μεθόδους όπως το βράσιμο. Η επαναλαμβανόμενη χρήση κεριού και βαφής έχουν ως αποτέλεσμα πολύχρωμα σχέδια. Οι γραμμές που βρίσκονται στο μπατικ δημιουργούνται με το σπάσιμο του σκληρού κεριού πριν τη βαφή.

Μπούστο: Χρησιμοποιείται στη γλυπτική όταν αναφερόμαστε στο πορτραίτο ενός ατόμου που περικλείει το κεφάλι, το λαιμό κ μέρος των ώμων κ του στήθους. Συνήθως είναι τοποθετημένο σε βάση ή στήλη.

Mezzotint: Μέθοδος χαρακτικής στην οποία η επιφάνεια της πλάκας σκληραίνεται και έπειτα μία εικόνα δημιουργείται από τη λείανση των περιοχών προς εκτύπωση

N

Νωπογραφία: Το χρώμα απλώνεται απευθείας στον υγρό γύψο κάνοντας αυτό το μέσο ζωγραφικής μία από τις πιο μόνιμες μορφές διακόσμησης τοίχων.

Ξ

Ξηρή χάραξη: Τεχνική χάραξης όπως η γκραβούρα, στην οποία η εικόνα σχεδιάζεται σε μεταλλική πλάκα με μια βελόνα, δημιουργώντας ένα αυλάκι το οποίο εκτυπώνει μία απαλή γραμμή

Ξυλογραφία: Μιά διαδικάσία στην οποία η εικόνα κόβεται σε ανάγλυφο πάνω σε κομμάτι ξύλου

Ο

Όρθιο Ξύλο: Έκτυπωση που δημιουργείται κόβωντας ένα σχέδιο στη κάθετη πλευρά των νερών ενός κομματιού ξύλου (σόκορο), έπειτα μελανώνοντάς το και πιέζοντάς το σε χαρτί. Το σκληρότερο τέλος των νερών επιτρέπει περισσότερο λεπτομερή χάραξη

Ορείχαλκος: Μείγμα χαλκού και κασσίτερου το οποίο μπορεί να περιέχει μικρές ποσότητες από αλλα στοιχεία όπως ψευδάργυρος και φώσφορο. Από την αρχαιότητα χρησιμοποιείται εντατικά για εκμαγείο γλυπτών

Π

Πασπαρτού: Διακοσμητικό πλαίσιο που χρησιμοποιείται στο καδράρισμα και παρέχει αντίθεση ανάμεσα στην εικόνα και το καλούπι.

Παστελ: Κραγίον φτιαγμένο από χρώμα αναμεμειγμένο με κόλλα και νερό και πιεσμένο σε μορφή ραβδιού. Ένα έργο τέχνης που έχει δημιουργηθεί από αυτά τα κραγιόν λέγεται επίσης παστελ. Το παστελ μπορεί επίσης να δηλώνει ένα απαλό χρώμα.

Πατίνα: Επίστρωση, συνήθως πράσινη, που σχηματίζεται στον χαλκό και τον ορύχαλκό μετά από μια συγκεκριμένη περίοδο έκθεσης στο περιβάλλον και έχοντας ως αποτέλεσμα την οξείδωση του χαλκού.

Περιθώριο: Η άσπρη, μη εκτυπωμένη περιοχή που περιβάλλει μία εκτυπωμένη εικόνα

Περιορισμένη έκδοση: Η έκδοση ενός αντικειμένου που μπορεί να είναι συλλεκτικό, όπως τα χαρακτικά, περιορισμένη σε μία συγκεκριμένη ποσότητα από αριθμημένα αντίτυπα. Ο πρώτος αριθμός δηλώνει τον αριθμό του κομματιού. Ο δεύτερος αριθμός δηλώνει τη συνολική ποσότητα της έκδοσης, π.χ 135/250 46.

Πηλός: Γήινη υλικό το οποίο γινεται σκληρό όταν ψηθεί ή καεί. Χρησιμοποιείται υγρός από τον γλύπτη για να χτύσει ή να φτιάξει το μοντέλο, συχνά πάνω σε αρματωσιά από ξύλο ή μέταλλο: έπειτα ονομάζεται υγρός πηλός- συγκρινόμενο με αυτό που συχνά ονομάζεται πηλός μοντελλισμού.

Πιστοποιητικό Αυθεντικότητας : Πιστοποιεί την αυθεντικότητα μιας εκτύπωσης ενός έργου με περιορισμένη έκδοση ή μιας εκτύπωσης ενός έργου σε καμβά.

Πνευματικά δικαιώματα/ copyright: Το αποκλειστικό δικαίωμα ενός καλλιτέχνη ή μιας άλλης οντότητας, όπως ο εκδότης, να χρησιμοποιήσει ένα έργο τέχνης

Πορτρέτο: Ένα πορτραίτο σε γλυπτό το οποίο αποτελείται από το κεφάλι ή από το κεφάλι και το λαιμό.

Τ

Τέμπερα: Χρωματική ουσία αναμεμειγμένη με μία βάση διαλυτή στο νερό όπως casein ή κρόκος αυγού. Η τέμπερα στεγνώνει με ένα επίπεδο, μουντό τελείωμα

Τίντα: Χρωματικός τόνος. Η τίντα είναι το αντίθετο της σκιάς. Η χρήση της τίντας συνδυάζει το άσπρο με ένα χρώμα ώστε να το κάνει πιο φωτεινό

Τιράζ: Πληροφορλιες για την έκδοση χαρακτικών όπως το μέγεθος της έκδοσης, την εκτύπωση, τη τεχνική, τη χρονιά της εκτέλεσης

Τρίπτυχο: Αποτελούμενο έργο από τρεις ξεχωριστές επιφάνειες, τυπικά δύο μικρότερες επιφάνειες δίπλα σε μια μεγαλύτερη κεντρική επιφάνεια

Υ

Υπογεγραμμένο και Αριθμημένο: Ένα χαρακτικό που φέρει την αυθεντική υπογραφή του καλλιτέχνη και τον αριθμό του αντίγραφου/της έκδοσης

Υπογραφή: Σε ένα έργο τέχνης πιστοποιεί την ταυτότητα του δημιουργού και είναι σημαντικό για να καθορίζεται η αυθεντικότητα του πίνακα

Υψιτυπία: Μια τεχνική στην οποία οι αναλογίες της πλάκας προς εκτύπωση υψώνονται πάνω από την επιφάνεια, όπως στην ξυλογραφία, το linocut κ.α.

Χ

Χύτευση: η διαδικασία του να φτιάχνεις καλούπι ( γύψο, ή καουτσουκ, πολυμερές και γύψος κ.α) από ένα πρωτότυπο. Επίσης, γενικά, χύτευση ονομάζονται οι δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σε ένα χυτήριο.

Χυτεύω: 1) Αναπαράγω ένα αντικειμένο, όπως ένα κομμάτι από γλυπτό πηλού μέσω καλουπιού. Επίσης, ένας κάλλιτεχνης μπορεί να επιλέξει να χυτεύσει πραγματικά αντικείμενα από τη ζωή, ή μέρη ενός σώματος ή ολοκληρο το σώμα.2)Παραγωγή αντίτυπου μέσω καλουπιου. Το αυθεντικό έργο είναι συνήθως από υλικό που είναι λιγότερο ανθεκτικό από το το υλικό του καλουπιου.

Χυτήριο: Το κτίριο ή μέρος όπου γίνεται η χύτευση του χαλκού με τη μέθοδο του χαμένου κεριού, τη χύτευση άμμου ή τις διαδικασίες του κεραμικού πυρήνα.

Χρωμολιθογραφια: Διαδικασία έγχρωμης εκτύπωσης στην οποία ξεχωριστές πλάκες χρησιμοποιούνται για το κάθε χρώμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου